درس قبل: مدیریت تأخیرات فاز مهندسی

طی جلسه گذشته به مبحث مدیریت تأخیرات در فاز مهندسی پرداختیم و مواردی مانند علل تأخیرات در مراحل مختلفِ آغاز تا پایان تهیه مدرک مهندسی را به تفصیل مورد واکاوی و بررسی قرار دادیم و به مواردی مانند دوباره ­کاری، مدیریت ادعا، کارهای خارج از محدوده قراردادی، مدیریت تغییرات که در ارتباط با موضوع تأخیرات مهندسی بود اشاره شد.

در این جلسه می­خواهیم اندکی مفصل­تر بحث مربوط به مدیریت تغییرات فاز مهندسی را تشریح نماییم و در این راستا از سیستم مدیریت پیکره بندی پروژه و فرایند مدیریت تغییرات شروع می­نماییم و با فرم درخواست تغییر، سند دستور تغییر، بررسی تبعات زمانی و هزینه­ای تغییر، مصادیق تغییر در فاز مهندسی پروژه نظیر تغییر در مفروضات و اطلاعات ورودی پروژه و همچنین تغییر در اقلام قابل تحویل پروژه و فرمهای مرتبط با MDR، مبحث مدیریت تغییرات در فاز مهندسی را ادامه خواهیم داد.

  نکته­ای که در اینجا باید به آن توجه نماییم این است که در این جلسه از آموزش سعی می­کنیم علاوه بر الزامات مدیریت تغییر  و فرایند و فرمهای مربوطه، به مواردی که منجر به ایجاد تغییر در فاز مهندسی پروژه می­شود نیز اشاره نماییم و تبعات ناشی از آن تغییر و نحوه مدیریت آن را تا حد ممکن بررسی نماییم.

همانطور که می­دانیم اگر تغییر در طول پروژه هر چه از ابتدای پروژه به سمت پایان آن حرکت می­کنیم زودتر اتفاق بیافتد تبعات ناشی از تغییر در زمان و هزینه پروژه را کمتر در پی خواهد داشت و هر چه دیرتر رخ دهد منجر به اثرات زمانی و هزینه­ای بیشتری در پروژه خواهد بود.

دانلود جلسه هجدهم