آموزش دفتر مدیریت پروژه PMO – جلسه اول: انواع دفتر مدیریت پروژه و سطوح شایستگی / مهندس سید مسعود سیدی مطلق

در سازمانهای پروژه محور، همواره واحدهای تخصصی، علاوه بر انجام کارهای درخواست شده از سوی پروژه­ها به ثبت درس­آموخته­های خود و به کارگیری آنها در سایر پروژه­ها می­پردازند. اساساً فلسفه شکل­گیری واحدهای تخصصی رسوب دانش و بهره­مندی از مهندسی ارزش در انجام کارهای تخصصی و احتمالاً تکراری می­باشد در اینگونه واحدها به دلیل استفاده بهینه از نیروی انسانی جهت پیشبرد کارهای محوله از سوی پروژه­ها، با بهره­وری بالا به ارائه خدمات می­پردازند. در همین راستا، با شکل­گیری یک دپارتمان تخصصی مدیریت پروژه در سازمانهای پروژه­ محور، به ارتقاء دانش و مهارت مدیریت پروژه کمک نموده و تجربه اندوخته شده در یک پروژه را به خدمت پروژه دیگر خواهیم گرفت. روش و دستورالعمل به کار گرفته شده در یک پروژه در کنار سایر پروژه­ها می­تواند منجر به تغییراتی متناسب با بازخوردهای دریافت شده از پروژه­های مختلف گردد و همین تنوع پروژه­ها به چکش­کاری بیشتر شیوه­نامه­ها و متدولوژی­های مدیریت پروژه خواهد انجامید.

امروزه در دنیا می­توان با اطمینان اذعان داشت که در اغلب سازمانهای پروژه­ محور که حیات و بقاء و جریان درآمدی خود را از گذرگاه انجام قراردادهای پروژه­ای حفظ می­نمایند به این امر مهم یعنی ایجاد یک واحد تخصصی مدیریت پروژه مبادرت می­ورزند. در کشور عزیزمان ایران نیز به این مسئله توجه شده است و سازمانهای مختلف در این خصوص گام برداشته­اند و دفتری را البته با عناوین مختلف در سازمان خود با همین رویکرد تشکیل داده­اند. واحدهایی با عناوین دفتر برنامه­ریزی، واحد کنترل پروژه، واحد مدیریت سیستم­ها، واحد برنامه­ریزی و کنترل پروژه­ها و دفتر مدیریت پروژه همه با رویکرد تخصصی مدیریت پروژه شکل گرفته و ایفای نقش می­نمایند. عنوان دفتر مدیریت پروژه البته عنوانی جامع­تر از بقیه بوده و امکان ارتقاء سطح شایستگی و مسئولیت واگذار شده را نیز در خود جای داده است.

در این نوشتار برآنیم تا ضمن تعریف دفتر مدیریت پروژه به تشریح انواع آن و سطوح مختلف شایستگی در این دفتر بپردازیم.

آقای مهندس سید مسعود سیدی مطلق دارای مدرک PMP و همچنین دارای سابقه طولانی در زمینه مدیریت و آموزش فرآیندهای مرتبط با مهندسی و خرید پروژه ها در انواع پروژهای زیرساخت، عمرانی، نفت و گاز و معدن در کشور است. ایشان از حدود سال 1388 همکاری خود را به عنوان مشاور مدیریت پروژه با ایده ورزان شروع کردند.

دانلود جزوه جلسه اول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *