آموزش رسمی DCC مرکز کنترل مدارک – جلسه چهاردهم: شماره گذاری ویرایش مدارک مهندسی پروژه (نسخه بندی مدارک مهندسی) / مهندس سید مسعود سیدی مطلق

درس قبل: گردش کار مدارک مهندسی پروژه (بازبینی مدارک)

در جلسات قبل به تشریح شماره گذاری مدارک مهندسی، مدیریت MDR، مدیریت کیفیت فاز مهندسی، گردش کار مدارک مهندسی اعم از تولید و بازبینی مدارک مهندسی پرداختیم.

همانطور که می دانیم شماره اختصاص یافته به مدارک مهندسی ثابت است و هر مدرک در طول چرخه حیاتش، بر اساس گردش کار تولید مدارک مهندسی، رفت و برگشتهای متعددی را تجربه خواهد کرد و هر بار که یک مدرک به عقب بر می گردد و نیازمند اصلاح و بازنگری می باشد طبیعتاً تولید کننده مدرک اقدام به تولید ویرایش جدیدی از مدرک می نماید و آنچه در سربرگ، مدرک جدید تولید شده را از قبلی متمایز می نماید شماره ویرایش مدرک نامیده می شود.

در برخی پروژه ها برخلاف آنچه در بالا توضیح داده شد شماره ویرایش مدرک را جزئی از شماره مدرک در نظر گرفته و در آخر شماره مدرک قید می نمایند. اشکال این کار در این است که با هر بار صدور مدرک به واسطه تغییر شماره ویرایش، عملاً شماره مدرک نیز تغییر می کند که این اتفاق با اصل اختصاص یک شماره ثابت به یک مدرک در تناقض می باشد. به همین دلیل ناچاراً در برخی از سامانه های EDMS امکان در نظر گرفتن شماره ویرایش را به عنوان بخشی از شماره مدرک نیز مهیا نموده و در اختیار ادمین پروژه ها قرار می دهند.

طی این جلسه می خواهیم به تشریح مفهوم شماره ویرایش داخلی مدرک و شماره ویرایش مدرک در پروژه  و نمونه هایی از روش شماره گذاری ویرایش مدرک مهندسی بپردازیم.

دانلود جلسه چهاردهم

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *